A background of the nuclear plant accident 1: Influence of mass media


Why did the nuclear power plant disaster of Japan occur?

One big reason is in mass media.

That is because mass media led public opinion to nuclear power plant support.

Today, the influence of mass media is analyzed.

日本の原発事故がなぜ起きたのか?

一つの大きな理由はマスコミにあります。

それはマスコミが原発賛成へと世論を導いたからです。

今日はマスコミの影響力を分析します。

 

How did Japanese people recognize the nuclear power plant for the past about 30 years?

Almost all persons were uninterested.

Naturally, people do not have the knowledge that can understand the safety of a nuclear power plant.

Therefore, it depended for many on the mass media report and news.

National public opinion trended in the same direction about safety and worth of a nuclear power plant, and an energy policy.

Although we have known about Hiroshima and Nagasaki, it was hardly connected.

日本人はここ30年ほど原発をどのように認識していたのでしょうか?

ほとんどの人は関心がなかった。

当然、原発の安全性を理解出来るだけの知識はありません。

したがって多くをマスコミ報道(解説や記事)に頼っていた。

国家の世論は原子力発電所の安全と価値、およびエネルギー政策に関して同じ方向に傾きました。

私達は広島と長崎のことを知っていたが、ほとんど結びつくことはなかった。

< Transition of nuclear power plant public opinion >

A red line is abolition and a blue line is promotion. Vertical scale is % and horizontal scale is years.

58 years ago, The Yomiuri Shimbun and subsidiary television performed nuclear peaceful use campaign on a grand scale.

Although promotion public opinion was increasing certainly, the trend changed by the nuclear power plant disaster in the late 1970s.

However, a group of promoters began to increase from 1990. Why would be this?

For example, an organization of the country that is performing the education and public relations of the nuclear power plant drew up the report in 1991.

” Repetition, repetition, public relations are required. The readers will forget a newspaper article it after three days. The imprinting effect shows up by writing repeatedly.”

赤線は反対、青線は賛成です。縦軸は%、横軸は年度です。

58年前、読売新聞と傘下のテレビは大々的に原子力平和利用キャンペーンを行った。

推進世論は確実に増加していたが、70年台後半の原発事故により風向きは変わった。

しかし90年から推進派が増加し始めました。これはなぜでしょうか?

例えば、原発の教育・広報を行っている国の機関は、1991年に報告書を作成した。

「繰り返し繰り返し広報が必要である。読者は新聞記事を三日すれば忘れる。繰り返し書くことによって、刷り込み効果が出る」とそれは指摘している。

< Advertising expenses of the Tokyo Electric Power Co. >

A green line is expenses transition. A scale of vertical axis is 5 billion Yen (1 dollar = 80 yen). horizontal scale is years.

 

The effect is quite obvious if you see advertising expenses transition of the Tokyo Electric Power Co.

Probably, the annual advertising expenses of the electric power industry group approached a maximum of 100 billion yen.

The influence has appeared in the statement of the boss of Federation of Electric Power Companies that managed this advertisement.

He threatens major newspaper publishing companies.

“If a report which instigates a consumer movement and crushes a company is written, the advertisement from the company will be lost!”

Then, a major newspaper publishing companies asked that boss for the advertising request.

“Our company president introduced atomic power. But, a rival newspaper has got the promotion advertisement. We do not save face.”

In this way, the newspaper publishing company that was opposing till then changed to nuclear power plant promotion.

The advertisement did not stop only at the newspaper.

Promotion campaign using show-business celebrities, description of the nuclear power plant promotion by an authoritative scholar, the nuclear power plant promotion commercials of TV, hundreds of millions of money was paid to these.

Ironically, Preventing Global Warming campaign was used at nuclear power plant promotion.

These immense advertising expenses came out of our wallet, and troubled us.

 

緑線は費用の推移。縦軸の1目盛りは50億円(1ドル=80円)。横軸は年度。

その効果は東京電力の広告費推移を見ていただければ一目瞭然です。

電力業界の年間広告費は最大1000億円に近づいただろう。

この広告を取り仕切った電気事業連合会のボスの言葉に影響力が現れています。

彼は大手新聞社を脅します。「消費者運動を煽って企業をつぶすような記事を書いていると、企業からの広告はなくなりますよ!」

この後、ある大手新聞社はそのボスに依頼した。「原子力は、私どもの社長が導入したものである。それなのにライバル紙が推進広告を貰うのでは、私どもの面目が立たない」

こうしてそれまで反対していた新聞各紙も原発推進へと変わった。

その広告は新聞だけに留まらなかった。

有名タレントを使った推進キャンペーン、学者の原発擁護の解説記事、TVの原発推進コマーシャルに数億単位の金が動きました。

皮肉なことに地球温暖化防止キャンペーンが原発推進に利用されました。

この莫大な広告費は私達の財布から出て、私達を苦しめた。

Categories: <english language, <japanese language, opinion, politics, Series: A background of the nuclear plant accident | Tags: , , | 1 Comment

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